Waarom zou je gebruik maken van het nieuwe Google Analytics 4?

Sinds kort kun je gebruik van maken van Google Analytics 4. De nieuwste versie van het analyse platform van Google. Deze versie bevat nieuwe mogelijkheden en wordt uiteindelijk ook de enige versie van Google Analytics. Waarom zou jij nu al overschakelen naar de nieuwste versie? Wij leggen je het graag uit. 

Universal Analytics verdwijnt

Uiteindelijk verdwijnt Google Analytics zoals we het kenden en wordt vervangen door de nieuwste versie. Het is niet mogelijk historische data mee te nemen. Het nieuwe model is congruent met de oude versie. Daarom is het slim om nu te starten met dual tracking. Je laat Google Analytics 4 en Universal Analytics lopen op de website. Zo verdwijnt er geen data. 

Apps & websites toevoegen 

In Google Analytics 4 is het mogelijk zowel websites, als apps toe te voegen. Hiermee krijg je een volledig beeld van je online omzet. Daarnaast heb je alles overzichtelijk op één plek. Na een jaar beta versie is het dan nu eindelijk rond. 

Gebeurtenissen staan centraal

Bouncepercentage verdwijnt met de nieuwe versie van Google Analytics. Sessies met engagement staat centraal. De nieuwe versie draait om gebeurtenissen. De gebruiker van jouw website staat centraal en wat hij doet op de website. Hierdoor heb je dus ook geen dubbele gebruikers meer. 

Blijven tracken in de toekomst 

De grote angst was het verdwijnen van third-party cookies, veel browsers gaan deze weren. De oude versie van Google Analytics hield op via deze cookies de informatie bij. Google Analytics 4 biedt een oplossing hiervoor. Je kunt blijven bijhouden of bezoekers terugkeren naar je website. Alle marketing werkzaamheden blijven zichtbaar. 

Daarnaast heb je voor het tracken geen Tag Manager meer nodig. Google Analytics 4 biedt een functie die automatisch interacties en content meet. De nieuwe versie meet met gemak of de bezoeker de website heeft verlaten via een uitgaande klik of bijvoorbeeld een interne zoekopdracht heeft uitgevoerd. 

Meer inzicht in Google ads 

De nieuwe versie maakt het mogelijk direct in Google Analytics 4 inzicht te krijgen in je Ads campagne. Normaliteit krijg je in Insight inzicht op je activiteiten. Met behulp van AI en Machine Learning weet Google je suggesties te bieden om succesvoller te worden. 

 Diepere integratie met Google Ads 

Dankzij machine learning en AI krijg je suggesties van Google hoe je meer rendement haalt uit een ads campagne. Dit wordt zichtbaar in Insights. Maar bij Google analytics 4 zijn deze direct zichtbaar. Zo weet je sneller welke acties je moet ondernemen om maximaal rendement te behalen uit je campagnes. 

Ben je overtuigd? Maak dan nu een Google Analytics 4 weergave aan en profiteer direct van de nieuwe functies. Daarnaast kun je direct wennen aan wat er gaat komen. Wanneer je naar de beheerdersfunctie gaat in je Google Analytics account kun je upgraden naar de nieuwe versie. Ze geven alle assistentie om je de property aan te maken voor deze versie. Al met al geen excuus om te wachten.