Trends voor 2021 voor recruitment

Dat 2020 niet verliep zoals we het hadden verwacht, mag inmiddels wel duidelijk zijn. Er zijn grote klappen gevallen. Desondanks dat is er ook optimise. Veel recruitmentbureaus zien de toekomst optimisch in. Ondanks de crisis van 2020 denken velen dat economie wel weer aantrekt. Daarnaast zijn er ook bedrijven die juist harder gaan dan ooit. Een jaar dat niet te voorspellen was. 

Het is tijd om na te denken over 2021. Waar moet jij over nadenken en waar moet je opletten? In dit artikel bespreken we twee grootste trends en dus ook belangrijkste punten voor het komende jaar. 

De klant blijft prioriteit 

Recruitment draait om goede relaties. Niet alleen met je klant, maar ook met je kandidaat. Wat is opgevallen dat er een verschil is in de mate van prioriteit voor klanten. Bepaalde klanten zullen nu minder werk te vergeven hebben en anderen juist meer. Het is belangrijk dat je de banden met je klanten hoog houdt, want de concurrentie zal het komende jaar vele malen harder zijn. 

Er staan nu bedrijven te springen om talent. Ze hebben meer werk, maar kunnen de kandidaten niet vinden door schaarste. De juiste tools en de juiste kandidaten maakt dan het verschil voor een recruitmentbureau. Zorg dus goed voor je kandidaten, zodat zij aan de slag willen voor jouw opdrachtgevers. 

Maar toch blijft de klant centraal staan. Hoewel die kandidaten belangrijk zijn om jouw klanten tevreden te houden, is er zeker meer dan dat. Doordat de concurrentie groter wordt komend jaar is het goed om de focus te leggen op je klanten. Onderhoud je relaties en zet een goede bedrijfsstrategie uit. Zodat je in alle omstandigheden goed uit de verf komt.

Online blijft de norm 

Veel mensen hebben dit jaar ervaren dat online vergaderen helemaal niet zo erg is. Binnen no time hebben veel industrie├źn geleerd hoe zij online hun bedrijf kunnen voortzetten. Dit geldt niet alleen voor jouw opdrachtgevers, maar ook voor jullie als bureau. 

Een goed recruitment bureau adopteert de huidige mogelijkheden zoals online sollicitaties of een appje sturen naar de kandidaat. Wanneer werken op afstand niet meer moet, verwachten de bureaus wel terug te gaan naar face-to-face, maar het adopteren van online mogelijkheden is zeker niet onverstandig voor de toekomst. Goede software biedt daarbij ook uitkomst. Bereid je bedrijf daarom ook voor op deze veranderingen. 

We kunnen stellen dat het huidige klimaat twee grote verandering aanbrengt. Jouw software en online skills worden belangrijk. Overweeg daarom ook of jouw software voldoet aan alle wensen van de recruiter en je opdrachtgevers. Zo weet je of je aansluit op alle factoren. 

Daarnaast is jouw huidige klant belangrijker dan ooit. Behoud je huidige contacten en zorg dat je ze goed kunt helpen. Maak een extra stap voor jouw klanten, zodat je gebeiteld zit in 2021.