5 redenen waarom het automatiseren van klantcontact jouw bedrijf helpt

Het automatiseren van klantcontact brengt diverse voordelen met zich mee. Je bespaart tijd en geld en je behoudt altijd goed overzicht. Klantcontact automatiseren is relatief eenvoudig, wanneer je weet hoe je dit aan moet pakken. Meer weten over de voordelen van het automatiseren van klantcontact, en hoe je dit precies doet? Lees dan rustig verder! 

Wat houdt het in?  

Wat betekent het precies, je klantcontact automatiseren? Klantcontact automatisering is het automatiseren van al het eerstelijns klantcontact dat binnenkomt op de klantenservice. Dit doe je door het implementeren van een chatbot. Een chatbot weet het antwoord op al jouw veelgestelde vragen, en door kunstmatige intelligentie herkent het ook andere variaties op dezelfde vragen. Over welke informatie je chatbot beschikt, bepaal jij zelf, waardoor je altijd zelf in handen hebt hoe een geautomatiseerd gesprek loopt. 

Redenen voor automatisering 

  1. Je verbreedt je bereikbaarheid

Hoewel de harde werkers onder ons misschien in de buurt komen, kunnen mensen simpelweg niet 24/7 werken. Men heeft pauzes nodig, een weekend, of een extra dagje vrij. 

Een chatbot heeft dit niet nodig en staat altijd aan. Zo ben je altijd en overal voor iedereen bereikbaar en loop je geen klanten mis. Wanneer een klant na werktijd even op jouw website shopt, iets niet kan vinden en ook geen klantenservice kan spreken, bestaat de kans dat de klant vertrekt. Dankzij een chatbot, hoef je dit soort laat-shoppers niet meer te missen.

  1. Je bespaart geld 

In eerste instantie is een chatbot wellicht een investering, maar uiteindelijk zal je er juist geld mee besparen. Denk bijvoorbeeld aan de personeelskosten die je bespaart wanneer alle veelgestelde vragen, vaak zo’n 70% van alle vragen die binnenkomen, automatisch beantwoord worden. Minder personeel nodig, betekent ook dat er minder computers of bureaus nodig zijn. En stel dat je wel dezelfde mankracht behoudt, kan je personeel zich focussen op andere klussen binnen je bedrijf, waardoor je sneller groei realiseert.  

  1. Je biedt altijd dezelfde service 

Wanneer je gebruikmaakt van geautomatiseerd klantcontact, weet je zeker dat je altijd hetzelfde serviceniveau aanbiedt. Je chatbot verliest nooit zijn geduld, geeft altijd dezelfde antwoorden en bewaakt daardoor de kwaliteit van het gesprek. Doordat je zelf precies bepaalt wat er in de conversaties van jouw bot staat, weet je altijd hoe het gesprek loopt en wanneer het wordt doorgezet naar een medewerker. 

  1. Je bouwt eenvoudig klantprofielen op

Een chatbot kan automatisch opgevraagde klantgegevens opslaan. Vraag bijvoorbeeld naar het emailadres en de voornaam van je klant, en de bot zet de gegevens automatisch in je CRM-systeem. Op deze manier krijg je de kans om klantcontact, ook al is het automatisch, een stuk persoonlijker te maken. Op deze manier herken je de klant wanneer ze je opnieuw contacteren, zie je welk bestelnummer gekoppeld is aan hun naam en zal het niet meer gebeuren dat je twee keer om dezelfde gegevens vraagt. 

  1. Je ziet altijd grafieken in 

Bij een geautomatiseerd klantcontact, wordt ook data automatisch bijgehouden. Zo kan je bijvoorbeeld inzien wanneer de piekmomenten zijn, hoe lang een gemiddeld gesprek duurt en hoe lang een klant in de wacht staat. Door deze gegevens kan je gemakkelijk je service verbeteren. Kijk bijvoorbeeld waar de meeste gesprekken over gaan en verduidelijk dit op je website, of zet meer klantenservice medewerkers in op piekmomenten. 

Hoe kun je klantcontactprocessen automatiseren?

Je automatiseert je klantcontact door het inzetten van een chatbot. Een chatbot kan je op twee verschillende manieren bouwen. De eerste manier is door de chatbot zelf te programmeren; hierdoor kies je elke functie van de bot zelf. Je richt hem helemaal in naar jouw wensen, maar hebt wel de benodigde technische kennis nodig. De andere manier is door chatbotsoftware te gebruiken. Bij chatbotsoftware voeg je enkel kennis toe, zonder dat je zelf hoeft te programmeren. Door middel van een drag-and-drop systeem kies je zelf de samenstelling van je chatbot. 

Chatbot software

Watermelon is een platform waarop je eenvoudig en programmeerloos een chatbot bouwt. Met Watermelon automatiseer je binnen no-time 85% van je klantcontact. Je traint de chatbot eenvoudig op het Watermelon platform en test deze voordat hij live gaat. Naarmate er meer gesprekken worden gevoerd, wordt de chatbot steeds intelligenter. Zo leert de chatbot steeds meer en belast je je personeel minder. Dus, hoe kun je klantcontact processen automatiseren? Met de chatbotsoftware van Watermelon. Bespaar kosten, sta altijd klaar voor je klanten en werk naadloos samen op het Watermelon platform.