3 tips bij het gebruik van Google Adwords

Iedereen kent Google, de online zoekmachine, maar ken je ook Google Adwords? Dit is het advertentieplatform van Google, waarop ondernemers gemakkelijk online kunnen adverteren. We weten immers allemaal dat een goedlopend bedrijf niet langer kan zonder zichtbaarheid op het internet. Veel particulieren zoeken namelijk online wanneer ze een product of dienst nodig hebben. Adverteren op Google kan ervoor zorgen dat meer potentiële klanten jouw bedrijf zullen vinden, waardoor je jouw klantenkring kunt uitbreiden. Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van Google Adwords? Lees dan vooral verder, want in dit artikel vind je de beste tips voor het maken van je eerste online advertentie.

Houdt rekening met je USP

Nu zul je je misschien afvragen: wat is een USP? Deze afkorting word gebruikt voor de engelse term ‘Unique Selling Point.” In het Nederlandse vertaald betekent dit het unieke verkooppunt van jouw bedrijf. Ieder bedrijf heeft namelijk USP’s, en het is belangrijk om te weten waar jouw bedrijf voor staat. Wat maakt jouw bedrijf anders dan de concurrentie? Denk bijvoorbeeld aan de duurzaamheid of het gebruik van lokale streekproducten. Weet je de USP’s van jouw bedrijf, dan kun je jouw advertenties hierop aanpassen. Op deze manier zorg je ervoor dat potentiële klanten meteen weten waar jouw bedrijf voor staat, en waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen.

Kies voor een specifieke doelgroep

Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen specifieke doelgroep. Laten we een banketbakker als voorbeeld nemen. De bakkerij is gevestigd in Amsterdam, en de banketbakker is gespecialiseerd in het maken van bruidstaarten. Als deze banketbakker een Google advertentie zou willen plaatsen, zou het natuurlijk zonde zijn wanneer vooral mensen in Maastricht de advertentie zouden zien. Daarom heeft Google ervoor gezorgd dat je kunt kiezen voor een specifieke doelgroep en locatie. Dit beperkt zich overigens niet alleen tot de locatie van een bedrijf. Je kunt ook kiezen voor een bepaalde leeftijdscategorie, en zelfs voor een specifieke zoekopdracht zoals bruiloften. Door optimaal gebruik te maken van je doelgroep haal je het beste uit je advertenties.

Maak gebruik van duidelijke zoekwoorden

Naast het kiezen van een doelgroep, kun je ook verschillende zoekwoorden toevoegen aan je advertentie. Dit betekent dat Google jouw advertentie laat zien aan mensen die online zoeken naar deze woorden. Dit kost misschien een beetje tijd, maar het is heel belangrijk om de juiste zoekwoorden te kiezen. Bij brede zoekwoorden ga je er bijvoorbeeld vanuit dat de potentiële klant breed zoekt. Om even bij het voorbeeld van de bakker te blijven, kun je hier bijvoorbeeld denken aan ‘bruidstaart’. Bij specifieke zoekopdrachten denk je sneller aan trefwoorden zoals ‘banketbakker in Amsterdam.” Schroom vooral niet om meerdere zoekwoorden uit te proberen, en je zult snel genoeg merken welke zoekwoorden de meeste resultaten opleveren.